Hledat na KPM Opava
Přihlašování členů
Boeing B 757-200 Ed Force One
Autor modelu: Milan Matušek
Použitý model, výrobce, měřítko: C-32 USAF Minicraft 14 451, 1:144
Použité doplňky: Bra.Z Models - motory Rolls Royce RB.211-535C B4KF20, obtisky Two Six Decals 144-378
Kdy byl model postaven: srpen 2008 - srpen 2009
Popis stavby: Když jsem na internetu uviděl takto zbarveného Boeinga a zjistil, že firma Two Six Decals vyrábí obtisky, nemohl jsem odolat. Protože jsem model stavěl na zakázku pro našeho klubového pokladníka, obrátil jsem se o pomoc se sháněním stavebnice a obtisků na něj, neb to byla malá detektivka. Nejdříve byl problém sehnat obtisky, protože u Hannantsů mají limit pro nejmenší objednávku. Tam sice obtisky měli v nabídce, ale na skladě už ne. Takže začalo pátrání na internetu po obtiscích. Stopa nás zavedla až do Arizony, kde jsme přiobjednali i stavebnici. A aby to nebylo tak jednoduché, tak i přes ujišťování prodejce, že nám posílá správnou stavebnici pro stavbu Boeingu od Maidenů, jsem po prostudování zjistil, že stavebnice obsahuje motory P&W, ale Boeing má motory RR RB.211-535C, které bohužel vypadají jinak. Nastalo nové pátrání jestli je někdo neodlévá z rezinu. Snaha byla korunována úspěchem poté, co jsem je objevil na stránkách Bra.Z Models. Po dalších drobných peripetiích, které nás zavedly až do Austrálie, se je podařilo sehnat, přitom řešení bylo téměř za dveřmi…. .
Na první pohled nevypadají výlisky v rámečku nejhůř, bohužel mi optimismus nevydržel dlouho, stačilo přiložit poloviny trupu k sobě. Rytí je jemné, ale nedostatečně hluboké, navíc se v místě spojení polovin ztrácí a nenavazuje na sebe. V porovnání s fotkami má rytí také rezervy a ne všude odpovídá skutečnosti. Křídla, VOP i SOP mají na měřítko 1:144 příliš tlusté odtokové hrany.
Stavbu jsem začal prohloubením stávajícího rytí a doplněním několika linek paneláže, ale i přesto neodpovídá na 100% skutečnosti, protože chtěl zadavatel stavbu z „krabičky“, příliš jsem to neřešil, nejhorší byly oválné krytky na spodní straně křídel (při nanášení obtisků jsem zjistil, že nouzové východy nad křídlem jsem měl asi zatmelit). Dále jsem ztenčil odtokové hrany, přestože obtiskový arch Two Six obsahuje obtisk i na okna pilotní kabiny, vlepil jsem do trupu černě natřenou přepážku. Do čumáku jsem vlepil dostatek zátěže, aby se model nestavěl na zadní, do kořenů křídel vyrobil světlomety, zavřel jsem trup a pustil se do maratonu tmelení a broušení spoje polovin trupu. Pokračoval jsem křídly. Jedna polovina byla z rámečku mírně zkroucená, takže jsem ji pomohl horkou vodou a trochou násilí. Do křídel jsem doplnil několik světel na jejích koncích. Lícování křídel s trupem byl trochu horor. Křídla sice obsahují jakési čepy a v trupu jsou otvory, do kterých se mají zasunout, ale celý problém lícování spíše zhoršují. Proto jsem je téměř skoro celé odříznul a dolícoval křídla podle výstupků na trupu. Vzniklé mezery vyplnily kousky plastu zalité Contactou. Po vybroušení přechodu křídlo-trup a jeho doladění surfem jsem na spodní plochu křídla dolepil kryty mechanizace křídla, kde jsem opět neobešel bez tmelu. Přilepení VOP byla proti tomu hračka. Odlitky motorů tvoří 4 díly, každý motor je ze dvou částí – vstup s ventilátorem + zadní část s pylonem. Po jejich slepení bylo potřeba na spoj opět použít tmel. Prohloubil jsem rytí a upravil je podle fotek. Motory jsem za použití čepu z měděného drátu a gelového vteřiňáku přilepil ke křídlům. Spáru mezi pylonem a křídlem jsem vyplnil černým Miliputem a vyhladil vlhkým uchošťourem. Na podvozkových nohách jsem doplnil nemálo detailů, podhustil pneumatiky, kryty hlavních podvozkových šachet jsem vyrobil nové, protože ze stavebnice byly příliš malé a nezakrývaly by šachtu, v samotných šachtách jsem doplnil několik drátků pro oživení a zaslepil pohledy do trupu a křídla.
Trup a křídla jsem nejdříve nastříkal surfacerem, vyleštil hadrem a nastříkal černou jako základ pod bílou. Trup je nastříkán bílou s několika kapkami černé, na křídla a VOP jsem těch kapek přidal o něco více, střední část křídel a VOP jsem nastříkal hliníkovou. Na motory jsem použil modrou a hliníkovou na „horkou“ část motoru dotónovanou pistolí černou. Používal jsem jenom lihovky od Agamy. Celý povrch jsem zalakoval několika vrstvami naředěného Sidoluxu a vrhnul se na obtisky. Obtisky patřící na motory jsou vytištěny klasicky sítotiskem a zbytek na laserové tiskárně, proto je potřeba i směrovku nastříkat bílou barvou. Když jsem umístil první obtisk, lekl jsem se jak jsou tlusté, např. v porovnání s Propagteamem. Díky své tloušťce se však při nanášení dlouhých úzkých nápisů na trup neshrnují. Dokonce jsem jeden obtisk strhnul páskou, ale po odmočení ve vodě šel sloupnout z pásky a přilepit zpět na své místo. Z obtisků ze stavebnice jsem použil stříbrné rámy kolem dveří, protože ty na rozdíl od Two Six pasují na rytí, pod dveře jsem ze stříbrného obtisku doplnil lemy. Abych přinutil obtisky zalézt do rytí, použil jsem Hypersol od Agamy. Poměrně ochotně tam zalezly, ale stejně jsem je prořezal skalpelem, protože jsem při přerývání prohloubil příliš rytí. Obtisky na SOP jsou vyrobeny hodně přesně, a proto jsem musel retušovat štětcem pouze její vrchol. Na zalakování obtisků jsem tentokrát použil neředěný Sidolux a po několika opakováních se mi podařilo obtisky zabrousit s okolním povrchem. Spáry jsem napustil světle šedým olejem, ale díky hloubce rytí vyznělo mé snažení téměř naprázdno, takže model vypadá jako vystřihovánka. Celý povrch jsem vyleštil středním leštidlem z KPM Bratislava. Na závěr jsem nastříkal náběžné hrany křídel, VOP, SOP a motorů, naznačil decentní patinu pistolí a oleji. Potom jsem model zkompletoval, na trup jsem doplnil pitotky a několik antén a majáky, které jsem společně s pozičními světly natřel Lakfixem od Agamy. Na úplný závěr jsem doplnil na čelní skla pilotní kabiny stěrače.
Původně to měla být jenom „krabička“, ale opět se to nějak zvrhlo (stejně jako tenhle článek). I když stavba pro mě nebyla zrovna jednoduchá, alespoň jsem se naučil dělat s několika novými věcmi např. Miliputem, velkými obtisky a výborným maskolem od Winsor & Newton (konečně jsem našel maskol, se kterým jsem kamarád). S výsledkem nejsem moc spokojený, protože čistota práce opět nic moc, přesto doufám, že se bude našemu pokladníkovi a čestnému předsedovi alespoň trochu líbit.