Hledat na KPM Opava
Přihlašování členů
-
Jak začít s figurkami – zásady a poznámky přehledně v bodech
Autor článku: Daniel Ševčík
Datum napsání článku: duben 2021
-
Základ stříknout syntetickou matnou barvou Humbrol (nelze-li, tak Revell), ideálně staré řady Super Enamel, nechat zaschnout minimálně 12 hodin (lépe nejméně 24). Je to pro dobrou savost povrchu při práci s olejovými barvami.
-
Základ stříknout 2-3 odstíny, střed (není nezbytně nutno), světlou nahoru, tmavou zespod.
-
Na to je možno dát matné akrylky – ideálně Andrea nebo Lifecolor, nelze-li, tak zmatněné Vallejo.
-
Pokud je třeba urychlit schnutí olejových barev, dát figurky na cca 5 hodin do trouby na 50°C.
-
Pokud se nějaká olejová barva i po zaschnutí leskne, přestříkat figurku matným lakem Testors nebo Model Master. Stříkat více tenkých vrstev.
-
Pro lepší konzistenci na štětec přidáváme do olejovek lněný olej – zpomaluje schnutí, způsobuje lesklejší povrch.
-
Pro urychlení schnutí přidáváme do olejovek Quick Drying Petroleum – výsledná barva po zaschnutí je matná. Kombinujeme obvykle s lněným olejem. Při správném poměru se barva dobře nanáší a dobře se s ní pracuje, rychleji schne a je nakonec pěkně matná.
-
Barvy přehánět, při schnutí se olejovky utlumí.
-
Olejovky s větším množstvím oleje nechat vysát na ubrousku nebo pijáku.
-
Červená, žlutá, bílá schnou dlouho.
-
Zelenou olejovku si vždy namíchat, nepoužívejte komerčně prodávané. Ty obsahují oxidy, které časem barvu mění.
-
Červená je nejsvětlejší odstín, pouze se ztmavuje, nikdy nezesvětluje! Zesvětlováním by vzniknul jiný odstín, než červená (růžový, oranžový, atd.).
-
Bělmo v očích nikdy není bílé, znázorňujeme pleťovým odstínem zesvětleným bílou a neapolskou žlutou. Pokud bychom bělmo udělali bílé s černou zorničkou, figurka by měla výraz jako Hurvajz.
-
Nejtmavší odstín stínu by měl odpovídat té barvě, kterou se snažíme znázornit. Ostatní odstíny budou vždy světlejší.
-
Potřebujete-li někde natřít někde čistě bílou, vždy použijte akryl, ne olejovku. Olejovky nejsou nikdy tak bílé, jako akrylová nebo syntetická bílá.
-
Olejovky natíráme vhodným štětcem (na větší plochy není třeba nic speciálního), do hladkého povrchu roztíráme plochým štětcem.
-
Stíny a světla natíráme kvalitními štětci s ostrou špičkou (ideálně Winsor & Newton series 7 s krátkým chlupem).
-
Stíny a světla roztupováváme do ztracena upravenými štětci "kočičí jazýček", např. Kolibri serie 1799.
-
Při tupování barvu ze štětců vytíráme do papíru, nikdy nevymýváme ve White Spiritu a jiných ředidlech.
-
White Spirit používáme na smývání olejové barvy, pokud jsme něco pokazili a k vymývání štětců od olejovek.
-
Vzor maskáčů si vytiskněte zmenšený do měřítka s přiloženým pravítkem.
-
Pro namíchání správného odstínu uniformy si vytiskněte pěkný obrázek příslušné uniformy.
-
Olejovky vždy míchejte na bílé destičce pro dosažení správného nezkresleného odstínu.