• Jak začít s figurkami –  zásady a poznámky přehledně v bodech

 


Autor článku: Daniel Ševčík
Datum napsání článku: duben 2021


  1. Základ stříknout syntetickou matnou barvou Humbrol (nelze-li, tak Revell), ideálně staré řady Super Enamel, nechat zaschnout minimálně 12 hodin (lépe nejméně 24). Je to pro dobrou savost povrchu při práci s olejovými barvami.

  2. Základ stříknout 2-3 odstíny, střed (není nezbytně nutno), světlou nahoru, tmavou zespod.

  3. Na to je možno dát matné akrylky – ideálně Andrea nebo Lifecolor, nelze-li, tak zmatněné Vallejo.

  4. Pokud je třeba urychlit schnutí olejových barev, dát figurky na cca 5 hodin do trouby na 50°C.

  5. Pokud se nějaká olejová barva i po zaschnutí leskne, přestříkat figurku matným lakem Testors nebo Model Master. Stříkat více tenkých vrstev.

  6. Pro lepší konzistenci na štětec přidáváme do olejovek lněný olej – zpomaluje schnutí, způsobuje lesklejší povrch.

  7. Pro urychlení schnutí přidáváme do olejovek Quick Drying Petroleum – výsledná barva po zaschnutí je matná. Kombinujeme obvykle s lněným olejem. Při správném poměru se barva dobře nanáší a dobře se s ní pracuje, rychleji schne a je nakonec pěkně matná.

  8. Barvy přehánět, při schnutí se olejovky utlumí.

  9. Olejovky s větším množstvím oleje nechat vysát na ubrousku nebo pijáku.

  10. Červená, žlutá, bílá schnou dlouho.

  11. Zelenou olejovku si vždy namíchat, nepoužívejte komerčně prodávané. Ty obsahují oxidy, které časem barvu mění.

  12. Červená je nejsvětlejší odstín, pouze se ztmavuje, nikdy nezesvětluje! Zesvětlováním by vzniknul jiný odstín, než červená (růžový, oranžový, atd.).

  13. Bělmo v očích nikdy není bílé, znázorňujeme pleťovým odstínem zesvětleným bílou a neapolskou žlutou. Pokud bychom bělmo udělali bílé s černou zorničkou, figurka by měla výraz jako Hurvajz.

  14. Nejtmavší odstín stínu by měl odpovídat té barvě, kterou se snažíme znázornit. Ostatní odstíny budou vždy světlejší.

  15. Potřebujete-li někde natřít někde čistě bílou, vždy použijte akryl, ne olejovku. Olejovky nejsou nikdy tak bílé, jako akrylová nebo syntetická bílá.

  16. Olejovky natíráme vhodným štětcem (na větší plochy není třeba nic speciálního), do hladkého povrchu roztíráme plochým štětcem.

  17. Stíny a světla natíráme kvalitními štětci s ostrou špičkou (ideálně Winsor & Newton series 7 s krátkým chlupem).

  18. Stíny a světla roztupováváme do ztracena upravenými štětci "kočičí jazýček", např. Kolibri serie 1799.

  19. Při tupování barvu ze štětců vytíráme do papíru, nikdy nevymýváme ve White Spiritu a jiných ředidlech.

  20. White Spirit používáme na smývání olejové barvy, pokud jsme něco pokazili a k vymývání štětců od olejovek.

  21. Vzor maskáčů si vytiskněte zmenšený do měřítka s přiloženým pravítkem.

  22. Pro namíchání správného odstínu uniformy si vytiskněte pěkný obrázek příslušné uniformy.

  23. Olejovky vždy míchejte na bílé destičce pro dosažení správného nezkresleného odstínu.


 obr 01

avax-models.cz

Owl.cz

Profimodeller.com

Ukázky našich modelů

Příští briefingy

Počítadlo přístupů