Jak začít s figurkami – olejové barvy

 


Autor článku: Daniel Ševčík
Datum napsání článku: duben 2021


Olejové barvy používám především na vytváření stínů, světel a tónování podkladové barvy. Základní podkladová barva pod olejovky musí být vždy matná tvrdá syntetická barva (ideálně starý Humbrol Super Enamel, dále Humbrol, Revell). Na ni je možno použít mezivrstvu matných akrylových barev. Nikdy nepoužívejte holý Surfacer Gunze. Olejové barvy nejsou 100% krycí, takže podkladovou barvu nemění, ale natónují a ta je stále patrná. Záleží na tlouštce vrstvy, kryvosti (pokud možno, snažíme se používat olejovky plně krycí) a ředění olejové barvy. S tím souvisí i to, že výsledný efekt je po zaschutí utlumen. Pokud chceme mít efekt výrazný, musíme ho přehnat, nebo po zaschnutí opakovat. Jejich obrovskou výhodou je to, že snadno vytvářejí plynulé přechody, pokud se něco nepodaří, dají se setřít a opravit to, ale schnou pomaleji. To je dobré pro práci, máme na ni dost času. Ale déle musíme čekat, než můžeme pokračovat dalšími kroky. Výhodou je to, že odstín, který vidíme při namíchání, bude stejný i po zaschnutí.

Barvy mícháme na bílých destičkách, aby nedošlo ke zkreslení odstínu. Já kupuji bílé lenochy v papírnictví, ty si nařežu na menší destičky. Pro mě je ideál 6 destiček z 1 archu formátu A4. Michal Křepelka používá bílé výstražné tabulky, jiní modeláři třeba bílé kachličky. Barvu si vytlačíme na destičku, pokud je hodně olejnatá, vytlačíme ji na papírový kapesníček, který olej odsaje. Barvy mícháme malými párátky (používám dřevěná kulatá na obou koncích zašpičatěná párátka Gastro, která v obalu po 190 ks koupíte běžně v papírnictví). Základní odstín barvy tónujeme přimícháním jiných barev na vytváření stínů a světel (viz videa Michala Křepelky a Milana Dufka). Ředíme lněným olejem Umton, aby barva byla krásně vláčná a dobře se nanášela. Aby rychleji schnula a byla matnější, používáme Quick Drying Petroleum firmy LeFranc. Tyto 2 přípravky používáme nejčastěji dohromady, tedy výsledkem je, že se barva dobře nanáší v tenké vrstvě, dobře se roztírá, ale na olejovky rychleji schne, a když to nepřeženeme s lněným olejem, je i po zaschnutí pěkně matná. Pokud chceme dosáhnout lesklejšího povrchu (např. na znázornění kožených bot a věcí napuštěných olejem), přidáme do barvy více lněného oleje. Musíte ale počítat s delší dobou schnutí. Červená, žlutá, bílá schnou dlouho. Zelenou vždycky mícháme, komerčně namíchané odstíny používají oxidy, časem se mění odstín.

Figurku necháme schnout ideálně v nějaké uzavřené nádobě, aby nechytala prach. Já používám průhledné plastové zašroubovatelné nádobky na výživové tablety. Figurku na pracovním podstavci do ní umístím, v zimě dám na radiátor, v létě za okno na sluníčko a druhý den mám zaschnuto. Pro urychlení schnutí a dosažení matu olejovek je možno dát figurku do trouby a "péct" ji na 50°C několik hodin. Větší teplotu nedávat, figurka by se mohla rozpustit. Pokud i tak není olejovka matná, přestříkáme ji matným syntetickým lakem Testors nebo Model Master. Opět stříkáme tenké verstvy, jinak dojde k hromadění laku v prohlubních a tam časem zbělá.

Je dobré si vytvořit vlastní barevný vzorník. Na A4 papíru si mázněte trošku výsledné barvy a napište si k ní, z čeho jste ji namíchali včetně poměrů.

Olejových barev je na našem trhu celá řada, ale vyplatí se investovat do těch dražších (např. Schmincke Mussini, Rembrand, Winsor Newton). Jsou sice dražší, ale mají vysoký podíl pigmentu, takže stačí jen troška na namíchání požadovaného odstínu a taková barva vydrží dlouhé roky. I u českých Umton je několik použitelných odstínů. Kromě níže uvedených, tak ostatní Umtony na figurky nebrat, vůbec ne bílou a černou. Osobně jdu cestou, co je použitelné od Umtonu, to si koupím a něco ušetřím, zbytek raději kvalitnější, než se trápit vysoce olejnatou barvou s minimem pigmentů.

Oblíbené olejovky bojovkářů Abteilung 502 na figurky nebrat. Mají malou kryvost. Na chiping, fading a další techniky Španělské školy pro bojovku jsou super, na to mají ideální konzistenci, ale na figurky jsou nevhodné.

Pořízení základní sady kvalitnějších olejových barev se vyplatí jakémukoliv modeláři, ať už staví figurky, bojovku, letadla i další modely. Mohou se použít např. na vytváření stínů, zvýrazňováno detailů, kde to washem z nějakého důvodu není možné, realistické znázornění kůže, dřeva a na jiné účely. Takže využití je velmi široké a navíc olejovky vydrží dlouhé roky, než se i ta nejmenší tuba spotřebuje. Koneckonců řada technik dnes běžně používaná v různých odvětvích kitařiny pochází od figurkářů. Smile

Základní odstíny, které je dobré si do začátku pořídit (vyvětlivky zkratek: PK – plně krycí, TK – třičtvrtě krycí, PLK – polokrycí, T- transparentní):

Umton:
Kadmium žluté skvělé (světlé) - PK
Kadmium žluté střední – PK
Kadmium žluté tmavé – PK
Okr zlatý – TK
Siena pálená – TK (je více olejnatá)
Kadmiun červené tmavé - PK
Kadmium purpurové – PK
Kobalt tmavý (modrá) – TK
Pozn.: Všechna kadmia Umton se dají použít, hlavně ta tmavší. Kadmia ostatních firem jsou hodně drahá, tady se dá pro začátek dost ušetřit. Časem možno dokoupit i dražší varianty od jiných firem.

Schmincke Mussini:
Lamp black – lampová černá 781 – PK
Umbra pálená 666 – PK (přidává se na stíny)
Pruská/Pařížská modrá – T (místo ní by bylo asi lepší se pořídit jinou echt Pruskou modrou, ale ty stojí dost peněz a i s touto dosahuji jiných odstínů především zelené, než s kobaltem modrým a je moc hezká na oči)

Rembrandt:
Titanová běloba 118 – PK
Neapolská žlutá 222 – PK (přidává se na zesvětlení)
Van Dyckova hnědá – PLK (přidává se na stíny)

Winsor & Newton:
Brown Madder – skvělá základní barva na kůži a dřevo


Legenda fotografií:

Obr_01 - Olejové barvy Rembrandt

Obr_02 - Olejové barvy Schmincke Mussini

Obr_03 - Olejová barva Brown Madder Winsor & Newton

Obr_04 - Olejové barvy Umton

Obr_05 - Chemie na olejové barvy přelité do bralenek a bílé destičky na míchání barev

Obr_06 - Míchání olejových barev na bílé destičce, vytváření odstínů na tónování, dřevěné párátko, průhůedná kapička je lněný olej


avax-models.cz

Owl.cz

Profimodeller.com

Ukázky našich modelů

Příští briefingy

Počítadlo přístupů